Jouw bedrijf is jouw kindje. Jij bent waarschijnlijk ooit alleen begonnen, maar jij hebt door jouw successen personeel moeten aannemen. Al deze medewerkers moeten zorgen voor nieuwe fantastische resultaten en groei in de toekomst. Voor hen is jouw bedrijf echter niet hun kindje, maar mogelijk slechts een tussenstation naar een volgende werkgever.

Hoe zorg je er nou voor dat jouw bedrijf ook meer hun kindje wordt en daarmee de productiviteit verhoogd wordt?

1) Weet wat er speelt op de werkvloer!

Hoewel jij als ondernemer ook ooit met de poten in de klei hebt gestaan, zorgt het ondernemerschap bij velen voor afstand tot de werkvloer. De ondernemer is immers vooral bezig met het leidinggeven aan zijn of haar organisatie.

Om niet als iemand uit de ivoren toren gezien te gaan worden, is het belangrijk dat jij je zeer regelmatig op de werkvloer laat zien. Nog belangrijker is het om op de werkvloer te luisteren naar jouw mensen! Kom erachter wat jouw personeel nodig heeft om tot betere prestaties te komen. Vul zaken niet zelf in, maar kom er achter wat hun echt bezig houdt. Zij zijn serieus voor jouw bedrijf bezig, neem hun problemen en behoeftes dan ook zeer serieus.

Uiteraard is het vervolgens belangrijk om ook daadwerkelijk iets met de informatie te doen en dit aan hun te communiceren.

2) Werk een gezamenlijke visie uit

Ouders voelen zich meer verantwoordelijk voor hun eigen kindje, dan dat van een ander. Met hun kindje moet het immers goed gaan en dan pas komt de rest.

Jouw bedrijf is uiteraard jouw bedrijf. Jouw ziel en zaligheid ligt er immers aan ten grondslag. Jij hebt vanaf het begin uitgetekend en bepaald wat de koers is waarop jij wilt varen. Jouw personeel vaart graag mee, maar om hun productiviteit te verhogen zal jij samen met hun de nieuwe stippen op de horizon moeten zetten.

Simon Sinek, een Amerikaanse leiderschapsexpert, stelt dat maar heel weinig mensen of organisaties weten waarom ze doen wat ze doen. En met ‘waarom’ bedoelt hij: wat is je doelstelling? Waar doe je het voor? Wat is je geloof? Waarom bestaat jouw organisatie? Waar kom je je bed voor uit ’s morgens?. ‘Wat’ en ‘Hoe’ jouw bedrijf precies de zaken doet is dus niet de inspiratiebron voor jouw personeel om hard voor jouw bedrijf te werken. Het is juist de toegevoegde waarde voor anderen die hen bindt aan jouw bedrijf.

Om dat gevoel te versterken zet jij samen en in overleg met hun de stip op de horizon en geef jouw medewerkers het gevoel dat zij waardevol werk verrichten. Zorg dat de gezamenlijke doelen inspireren en aanzetten tot productiviteit.

3) Geef verantwoordelijkheid weg

Een grote valkuil die veel ondernemers hebben is de “ik-wil-alles-in-eigen-hand-hebben-en-er-controle-over-houden”. Hoewel deze aanpak tot de eerste successen heeft geleid, heeft deze aanpak juist een averechtse uitwerking op werknemers.

Jij hebt personeel aangenomen, omdat zij het vele werk gedaan moeten krijgen en nog belangrijker voor nieuwe successen moeten gaan zorgen. Uit onderzoek is gebleken dat de verantwoordelijkheid geven en overlaten aan jouw medewerkers zorgt voor een verhoogde productiviteit. Jouw medewerkers voelen zich belangrijker, nemen meer initiatief en zullen bovendien een stap harder willen lopen. Geef dus maar eens wat verantwoordelijkheid weg!

4) Successen vier je samen

In moeilijke tijden verlangen veel ondernemers veel meer van hun personeel dan in tijden met voorspoed. Personeel zal zich om die reden prettiger en met minder druk werken in de goede tijden. Het is echter altijd van belang dat jouw medewerkers met plezier naar het werk gaan. Zorg dan ook altijd voor werkpret verhogende activiteiten. Vier de kleine successen alsof het grote successen zijn. Vrijdagmiddagborrels, spontane borrels, feestjes, gezamenlijke Sinterklaas en uitjes zijn goede middelen om jouw medewerkers centraal te stellen. Midden in plezier dat met jouw bedrijf te maken heeft.

5) Ontwikkeling

Zeker door de economisch zware tijden en de vele nieuwsberichten zijn veel mensen gaan nadenken over hun eigen toekomst en hoe bestendig die wel niet is. Medewerkers op persoonlijk vlak en ondernemers over hun koers en visie van hun bedrijf.

Door als ondernemer te investeren in jouw medewerkers in de vorm van opleiding en ontwikkeling, worden zij beter in hun werk en zullen zij hun werkzaamheden effectiever uitvoeren. Bovendien maken zij groei door en zorgen zij voor zichzelf voor een stabielere basis. De productiviteit van zowel de medewerkers als het bedrijf zal hierdoor stijgen.

Wat doe jij om de productiviteit van jouw medewerkers te verhogen? En wat levert het jou op? Ik hoor graag je reactie hieronder in het commentaarveld, alvast bedankt hiervoor.

Vind je dit artikel interessant? Deel het dan met je netwerk

Je kunt dit doen door middel van de knoppen hieronder voor Facebook, Twitter, Google+ en LinkedIn. Op deze manier kunnen anderen ook hun voordeel doen met deze informatie.

Schrijf je in voor het GRATIS E-BOOK
En ontvang '26 manieren om de beste sollicitanten effectiever te selecteren'.
  • Leer hoe jij een sollicitatieprocedure goed inricht.
  • Leer hoe jij effectief alle sollicitanten selecteert!
  • Krijg wekelijks nog meer GRATIS tips.

Vul je VOORNAAM en E-MAILADRES in en schrijf je in!