Of een bedrijf nu twee of tweehonderd mensen heeft aangenomen of in dienst heeft, het is aan te raden voortdurend alle werknemers te ontwikkelen. Het ontwikkelen van medewerkers helpt namelijk de effectiviteit en het succes van zowel het bedrijf als de medewerkers te verhogen. Hierdoor ontstaan win-win situaties.

Veel ondernemers weten dat hun bedrijf door goede medewerkers te hebben zich kan onderscheiden van de concurrent, net als de producten en diensten waar zij voor staan. Zij erkennen eveneens dat deze medewerkers de sleutel zijn tot effectieve organisatieveranderingen en het leggen van de fundamenten voor toekomstige bedrijfsgroei. Hiervoor is echter wel een investering vanuit het bedrijf nodig, of dat nu in tijd of in geld is.

De 5 reden om medewerkers te ontwikkelen:

1) Om het maximale uit de tijd en het geld te halen dat in de nieuwe medewerker is gestoken

Er worden doorgaans veel kosten gemaakt bij het aannemen van echt goede medewerkers. Als deze medewerkers echter niet de mogelijkheid krijgen om alles uit hun bestaande talenten en vaardigheden te halen en nieuwe bij en aan te leren, dan profiteert men onvoldoende van deze investeringen. Eigenlijk wordt er dan al met eigen ogen gekeken naar de waardedaling van deze bestedingen.

2) Om de productiviteit te verhogen

Er is veel onderzoek gedaan naar de relatie tussen de betrokkenheid en motivatie van medewerkers enerzijds en de productiviteit op de werkplek anderzijds. Conclusies: Betrokken en gemotiveerde werknemers zijn productiever. Denk zelf maar eens terug aan de tijd dat je in je werk zelf ergens verveeld over en ongeïnteresseerd in was. Ben jij toen echt je best gaan doen om goede resultaten te halen en ben je geconcentreerd bezig geweest om de taken te volbrengen? Of heb je geprobeerd met minimale inspanningen grote stappen te maken en er net mee weg te komen.

3) Om de klanttevredenheid te verhogen

Vaak wordt gezegd dat de medewerkers het visitekaartje zijn van de organisatie. Zij zijn de verpersoonlijking van de organisatie. Elk contact dat medewerkers hebben met klanten versterkt of ondermijnt het opgebouwde imago en reputatie van de organisatie. Betrokken medewerkers voorkomen dat het merk, de producten, de diensten en de organisatie in een slecht daglicht wordt geplaatst op het gebied van service en kwaliteit.

4) Om de beste medewerkers te behouden

Jij denkt mogelijk, net als vele anderen, dat een te laag salaris de belangrijkste drijfveer is om een bedrijf te verlaten. Uit diverse onderzoeken blijkt echter dat gebrek aan waardering, slecht management en beperkte kansen op promotie nog veel zwaarder meewegen. De gemiddelde kosten van persoonsverloop zijn gigantisch kijkend naar de kosten voor de werving en selectie en de inwerkkosten van weer een nieuwe medewerker. Het behouden van de (beste) medewerkers moet dan ook een speerpunt zijn in de bedrijfsvoering.

5) Om voordeel te behalen ten opzichte van de concurrentie

Medewerkers blijven scherp en geconcentreerd bezig met hun werkzaamheden als zij worden uitgedaagd om voortdurend te leren. Het maakt het voor hun gemakkelijker om nieuwe technologie of processen te implementeren als de noodzaak zich aandient of om trends te zetten. Hierdoor blijven zij en de organisatie de concurrenten voor.

Conclusie en advies over ontwikkelen

Zoals eerder gesteld zijn er vele onderzoeken gedaan naar de correlatie tussen de betrokkenheid, motivatie, productiviteit en de bedrijfsresultaten en -rendementen. Deze zijn duidelijk positief. Geld stoppen in de ontwikkeling van jouw mensen is dus geen kostenpost, maar een investering voor de toekomst. De uitdaging zit er bij veel bedrijven echter in om deze statistieken inzichtelijk te maken met betrekking tot de eigen investeringen en de eigen opbrengsten van tijd en geld.

Om dit te bereiken moeten alle ontwikkelingen worden gekoppeld aan zakelijke doelen en prestaties en onderdeel zijn van de bedrijfsvisie –en strategie. Bovendien is het belangrijk om medewerkers te betrekken bij de ontwikkeling van de doelen en de implementatie hiervan. Hierdoor worden verwachtingen en doelstellingen van beide kanten helder en zal het zowel de medewerkers als het bedrijf vooruit helpen.

Voor kleine tot middelgrote bedrijven is de eerste horde die genomen moet worden al de bewustwording van de waarde van het ontwikkelen van medewerkers. En daarna het aanmoedigen van, het richting geven aan en het ondersteunen van de medewerkers om zich te ontwikkelen.

Wat vind jij goede redenen om te investeren in jouw personeel? En wat kan het jou opleveren? Ik hoor graag je reactie hieronder in het commentaarveld, alvast bedankt hiervoor.

Vind je dit artikel interessant? Deel het dan met je netwerk

Je kunt dit doen door middel van de knoppen hieronder voor Facebook, Twitter, Google+ en LinkedIn. Op deze manier kunnen anderen ook hun voordeel doen met deze informatie.